Tutorial : Cara Guna Blog Template Yang Baru.

by - 12:10 PG



St995oidora_large

Assalamualaikum :)

Sudah seminggu tak update,so kena update juga coz muka saya sekarang dah macam myungsoo oppa dah!! marah & geram nie!! ~~" hehe apa2 pun memang rasa marah + terkejut juga lah,coz dapat tahu yang template Edit HTML dah berubah 100%. Baru seminggu jer tak bukak,tengok2 dah lain,adoii.. nie yang lemah semangat nie.. 

Sebelum tu,ada yang tak tahu lagi?? ha yg belum tahu tu sila ambil perhatian yea.. nanty korang tak tahu pulak,kalau ada yang tak tahu dan tak caya.. dipersilakan lah tekan template korang tu,saksikan lah sendiri yer :D

Jadi disebabkan kes nie,arrien nak buat tuto cara nak guna template baru nie,Sharing is Caring,right?? ^^

1. Dashboard > Template > Edit HTML
2. And then akan keluar tempat edit yang macam nie,


3. Kemudian untuk mencari code korang, first tekan Ctrl+F and kotak Ctrl+F tu akan keluar didalam kotak code tu,bukan di luar macam dulu,
4. Tulis no 12 or 13 dalam kotak Ctrl+F tu and tekan Enter.
5. Then akan jumpa lah code-code korang tu,


6. Bila dah jumpa code korang tu,and now nak cari code, pun buat cara yang sama.
Taip code di kotak Ctrl+F and tekan Enter. ( Make sure, sebelum nak guna Ctrl+F, korang kena click dulu dalam kotak code yang banyak2 tu,)
7. Then tekan Preview template untuk preview, and ini memudahkan kita juga lah,coz dye akan keluar preview tu di tempat code tu juga.


8. Kalau nak kembali ke tempat code2 tu, just click Edit Template yang tepi preview template tu.
9. Kalau nak padam code yang korang ubah, (macam nak padam code yang tak jadi tu,ke code asal) korang tekan Revert changes. *Tapi kalau korang tak tekan save template lagi lah ye :D)


Oke done, yang nie memang basic yang korang kena tahu, ha one more thing,
yang bagus template baru nie sebab kita tak yah lagi nak tick Expand Widget Template dah, coz dye memang dah Expand siap-siap.

Tapi pasal tuto yang sebelum-sebelum nie,jangan risau,arrien rasa it still can use, coz tadi arrien try check, dye still code yang same, so itu memang nasib baik,kalau tak jenuh nak try check one by one balik tuto tu, fuh.. Alhamdulillah ^^


You May Also Like

25 Comments